Krystyna Burczyk
I LO w Bochni
tel. dom. (014)6862285
burczyk@mail.zetosa.com.pl
Pierwszy Dzień Wiosny z Matematyką
Rozumiem, analizuję, projektuję swoje działania.
Warsztaty przeprowadzone podczas X Krajowej Konferencji
Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.
Wstęp.
Warsztaty “Pierwszy Dzień Wiosny z Matematyką” są okazją do zaprezentowania matematyki w niestandardowy sposób.
W naszej szkole co roku jedna klasa przygotowuje dla uczniów z innych klas lekcje-warsztaty matematyczne. Warsztatom towarzyszy zawsze jakaś myśl przewodnia, jakiś główny motyw- pomysł, wokół którego budujemy całą imprezę i który obudowujemy swoimi pomysłami.
Planując warsztaty, zastanawiając się nad pytaniami, które chcemy postawić, nie skupiamy się na matematyce. Matematyka jest narzędziem opisu, a nie celem samym w sobie. Staramy się również unikać siłowego wplatania “rzeczywistych” problemów. Rzeczywistość pojawia się nawet podczas zabawy “czystą matematyką”, gdy uczymy się stawiania-formułowania problemów, komunikowania się. Od nas zależy stopień ich zgłębienia i zastosowanie matematyki.
Planując warsztaty powinniśmy przeanalizować następujące fazy organizacji:
- Projektowanie tematu: ustalenie myśli przewodniej i sposobu jej przedstawienia i obudowania.
- Zebranie rzetelnych informacji na dany temat – wyłania się grupa prowadzących- referujących i grupa osób wspomagających.
- Zaplanowanie wystroju sali lekcyjnej – przygotowanie plansz, modeli, napisów.
- Przeprowadzenie sesji w dzień przed warsztatami – uczniowie opowiadają o zdobytych przez siebie informacjach.
- Przygotowanie zaproszeń i plakatów informacyjnych.
- Ustalenie sposobów dokumentowania działań uczniowskich.
- Zebranie doświadczeń, wrażeń, opisanie i opracowanie ich.
- Podziękowanie osobom zaangażowanym za ich pracę.
Istotne jest zwracanie uwagi podczas organizacji i przeprowadzania takich warsztatów na elementy wychowawcze, gdy młodzież (dzieci) uczy się: planować, współpracować, odpowiadać za swoją pracę, szukać dla siebie swojego miejsca.
Warsztaty są tak organizowane, aby:
- każdy uczeń klasy znalazł swoje miejsce i wziął udział w przygotowaniach,
- warsztaty nie były wyreżyserowane, aby zawierały element improwizacji,
- było kilka powtórzeń, istnieje wtedy możliwość poprawienia, dostosowania wystąpień słuchaczy, zrezygnowania z nietrafionych pomysłów, rozwinięcie pomysłów ciekawych,
- wystąpiły różne formy aktywności,
- uczniowie mogli się wykazać inwencją, odpowiedzialnością, poczuciem humoru,
- zespół uczniowski miał możliwość nawiązania bliższych kontaktów towarzyskich miedzy sobą.
Ponadto warto pamiętać o tym, że zawsze zaplanujemy więcej, niż uda nam się wykonać, więc w pewnym momencie będziemy musieli ustalić rzeczy, z których możemy ewentualnie zrezygnować, a uczniowie biorący udział w projekcie będą musieli (dla dobra całości) wykonać dodatkowe zadania.
Najciekawsze pomysły są następnie opracowywane i prezentowane podczas Bocheńskich Warsztatów Matematycznych (mających już bardziej otwartą formułę, np. towarzyszą im wystawy prac uczniów, zapraszane są osoby spoza szkoły).
Praca w grupach.
Uczestnicy warsztatów podzieleni na 5-8 osobowe grupy zostali poproszeni o postawienie się w roli uczniów dyskutujących o podejmowanym projekcie czyli o wyborze tematu i doborze działań.
Zadaniem każdej z grup było wybranie tematu i zgłoszenie propozycji działań związanych z: (a) wystrojem klasy, (b) wystąpieniami uczniów (warsztaty właściwe), (c) gadżetami czyli czymś na pamiątkę, (d) strojami uczniów.
Ważne było, aby na tym etapie nie rozważać realności propozycji (czy i kto mógłby je wykonać, czy stać nas na nie, czy mieszczą się w naszych możliwościach finansowych i intelektualnych).
Następnie grupy zgłaszały swoje pomysły podczas wspólnej debaty. Taki sposób wymiany dał możliwość bieżącego porównania efektów pracy poszczególnych grup (ale nie jako rywalizacji, a jako uzmysłowienia sobie bogactwa wyobraźni i śmiałości w stawianiu zadań).
Uczestnicy warsztatów wybierali tematy (tak dobrane, aby były w tym momencie dostępne dla wszystkich uczestników warsztatów) spośród następujących propozycji:
Sześcian. Kula. Graniastosłup. Ciąg. Mozaiki.
Poniżej zebrane zostały materiały wypracowane dla wybranych przez grupy tematów.
Sześcian.
- wystrój klasy: podczas wchodzenia do sali uczestnicy grają w klasy skacząc po siatce sześcianu, wystawa modeli szkieletowych, na których są umieszczone nazwy związane z sześcianem, wrota do klasy z pudełek sześciennych, na ścianach plansze z siatkami i nie-siatkami,
- warsztaty właściwe: zabawy z różnymi siatkami, gra z kostką sześcienną, wznoszenie budowli z sześciennych kostek, np. najwyższej wieży, zadania dotyczące sposobów opakowań pudełek,
- gadżety: na pamiątkę biżuteria dla gości,
- stroje: uczniowie przebierają się za przedszkolaków, osoba witająca cała ubrana w sześcienne pudełka.
Kula.
- wystrój klasy: kule różnej wielkości wiszące u sufitu (ping-pongowe, tenisowe, bombki, piłki gumowe, lampiony), żyrandole z kulek, owoce o kulistym kształcie, wejście do klasy – “przez kule” (sznury z wiszącymi piłeczkami ping-pongowymi lub rozpiętą na stelażu kulę z tkaniny), informacje historyczne na planszach, na ścianach ornamenty kół i kul, albo nawiązanie do kosmosu i kosmonautyki (planety, układ słoneczny, odpowiednie tło), wystawa pokonkursowa na temat “W XXIII w. na okrągło”,
- warsztaty właściwe: anegdoty, wystąpienie “Jak z koła zrobić kulę?” lub “Kula w krzywym zwierciadle”, wróżenie z kuli, quiz związany z kulą (punkty liczone przy pomocy piłeczek), mini-totolotek z nagrodami, bańki mydlane, wspólne rozwiązywanie krzyżówki z odpowiednim hasłem, występ grupy sportowców (piłkarze), żonglerów, historyków, geografów, polonistów (recytujących wiersze o kuli).
- gadżety: zaproszenia na baloniku, na pamiątkę piłeczka z naklejką,
- stroje uczniów: pokaz mody “kulistej”, dziewczyny – kolczyki-kule, półkuliste kapelusiki, każdy uczeń ma element w kształcie kuli.
Graniastosłup.
- wystrój klasy: sala lekcyjna zamieniona w graniastosłup o podstawie ośmiokąta, krzesła i ławki tak udekorowane, aby wyglądały jak graniastosłupy o podstawach ośmiokątnych, na podłodze dywany z siatek graniastosłupów, wystawa fotograficzna “Graniastosłupy wokół nas”.
- warsztaty właściwe: wykład o wyższości graniastosłupów nad ostrosłupami, zgaduj-zgadula, układanie rebusów
- gadżety: zaproszenia w kształcie siatek graniastosłupów, podziękowania nawiązujące do własności graniastosłupów, na pamiątkę – łamigłówka.
- stroje uczniów: nalepki, czapki, witacz (osoba witająca) przebrana za graniastosłup.
Mozaiki.
- wystrój klasy: wystawa prac uczniowskich – mozaik wykonanych różnymi technikami (origami, wydzieranki, wycinanki, parkietaże), witraże w oknach i na lampach, kafelki na ścianach,
- warsztaty właściwe: prezentacja mozaik w wykonaniu autorów (opisują sposób wykonania), wspólne wykonanie jednej dużej mozaiki (np. poprzez stemplowanie ziemniakami), referat o historii mozaik wygłoszony przez osobę przebraną za arlekina,
- gadżety: czapki, kołnierzyki i mankiety z papieru zadrukowanego w mozaikowy wzór,
- stroje uczniów: ubrania z elementami mozaik (np. tzw. domino), znak rozpoznawczy też nawiązujący do mozaik.
“Pierwszy Dzień Wiosny z Matematyką” w I LO w Bochni
Na zakończenie warsztatów uczestnicy mieli możliwość zobaczenia materiałów opracowanych po warsztatach uczniowskich – albumów z dokumentacją zdjęciową, tekstami referatów, planszami, zgromadzonymi danymi, adresami internetowymi, bibliografią – zrealizowanych w I LO w Bochni.
Jednym z pierwszych tematów zrealizowanych w podany sposób (uczniowie dla uczniów) były “Puszki”. Planując warsztaty młodzież (po dyskusji) ustaliła, że będziemy szukać odpowiedzi na następujące pytania:
- Co to jest puszka? (To wcale nie było łatwe!)
- Jakie kształty mają puszki?
- Co to jest idealna puszka?
- Jak wytwarzane są puszki i na jakie problemy podczas ich produkcji możemy natrafić?
- Jak fabryki radzą sobie z odpadami (jak dużo ich zostaje?, czy skupują zużyte opakowania?)?
Działania zaplanowane przez uczniów do realizacji to:
- zbiórka puszek jako surowców wtórnych,
- badanie statystyczne puszek w sklepach – każdy uczeń miał zebrać pięć pomiarów, a kilku uczniów te zebrane dane opracować – celem było zbadanie różnorodności kształtów i proporcji puszek występujących na rynku,
- wyszukanie ciekawych modeli nawiązujących do kształtu puszek,
- zaprojektowanie produkcji puszek: analiza wyglądu puszek, zaplanowanie wykonania pobocznicy puszki i denka puszki (problem wycinania z arkusza blachy).
Warsztaty zatytułowaliśmy “Żyjemy wśród puszek czyli ... czy ktoś spotkał idealną puszkę?!” (1997)
Inne tematy, które udało nam się zrealizować:
- Escheriada (w 100 rocznicę urodzin M.C.Eschera), 1998.
- Moduł jeden a możliwości wiele (origami i krawędziowce), 1998.
- Magiczne wielościany, 1998.
- Humaniści matematyka, 1999.
- Fraktale. Czy chaos można zrozumieć?!,1999.
- Fullereny czyli ... za co ta Nagroda Nobla?!, 2000.
- Krzywe płaskie a wyszywanki matematyczne, 2001.
W przyszłości planujemy jeszcze zmierzenie się z następującymi tematami:
- Ciąg Fibonacciego.
- Wykresy funkcji dwóch zmiennych – plasterki.
- Kilka pasków papieru.
- Wystawa i warsztaty origami (np. o dwunastościanie rombowym, o module Sonobe i pentominie, soma cube).
© Copyright K. i W. Burczyk, 2001
Ostatnia modyfikacja: